Skip to main content

10 CARA NAK KURANGKAN DARAH TINGGI TANPA UBAT

Bahaya darah tinggi ni, banyak cerita yang kita dengar pasal darah tinggi, macam silent killer, tiba-tiba je, kena serangan. Jadi nak mantapkan lagi bacaan tekanan darah, supaya tak tinggi, cuba ikut 10 tips ini.


1. KURANGKAN BERAT BADAN

Tekanan darah sering bertambah dengan peningkatan berat badan. Kehilangan hanya 10 paun (4.5 kilogram) boleh membantu mengurangkan tekanan darah anda. Secara umum, semakin banyak berat badan dapat diturunkan, semakin menurun juga tekanan darah anda. Kehilangan berat badan juga membuat apa-apa ubat tekanan darah anda mengambil lebih berkesan. Anda dan doktor anda boleh menentukan berat badan sasaran anda dan cara terbaik untuk mencapainya..

Selain menurunkan berat badan, anda juga perlu fokus pada ukuran lilit pinggang. Lemak yang banyak pada keliling pinggang adalah tanda anda berisiko tinggi untuk mendapat tekanan darah tinggi. Secara umum:

Lelaki mempunyai risiko jika ukuran pinggang mereka adalah lebih besar daripada 40 inci (102 sentimeter, atau cm).
Wanita berisiko jika ukuran pinggang mereka adalah lebih besar daripada 35 inci (89 cm).
Lelaki Asia mempunyai risiko jika ukuran pinggang mereka adalah lebih besar daripada 36 inci (91 cm).
Wanita Asia mempunyai risiko jika ukuran pinggang mereka adalah lebih besar daripada 32 inci (81 cm).


2. BERSENAM SECARA TETAP

Aktiviti fizikal yang kerap - sekurang-kurangnya 30 hingga 60 minit pada kebanyakan hari dalam seminggu - boleh menurunkan tekanan darah anda dengan 4-9 milimeter merkuri (mm Hg). Dan ia tidak mengambil masa yang lama untuk melihat perbezaan. Jika anda tidak aktif, meningkatkan tahap senaman anda boleh menurunkan tekanan darah anda dalam masa hanya beberapa minggu.

Jika anda mempunyai prehypertension - tekanan sistolik di antara 120 dan 139 atau tekanan diastolik antara 80 dan 89 - senaman boleh membantu anda mengelakkan kenaikan tekanan darah tinggi. Jika anda sudah mempunyai masalah tekanan darah tinggi, aktiviti fizikal yang kerap boleh membawa tekanan darah anda turun ke tahap yang lebih selamat.

Berbincang dengan doktor anda mengenai program senaman yang sesuai. Doktor anda boleh membantu menentukan sama ada anda memerlukan apa-apa sekatan senaman. Walaupun aktiviti sederhana selama 10 minit pada satu masa, seperti berjalan dan latihan kekuatan cahaya, boleh membantu.

Tetapi elakkan menjadi "pahlawan hujung minggu." iaitu cuba untuk melakukan semua senaman berat pada hujung minggu bagi menggantikan senaman harian yang sepatutnya dilakukan sedikit - sedikit tetapi konsisten. Badan akan menjadi stress dan lebih berisiko tinggi untuk cedera dan terkena serangan


3. MAKAN MAKANAN YANG SIHAT 

Makan diet yang kaya dengan bijirin penuh, buah-buahan, sayur-sayuran dan produk tenusu rendah lemak dan skimps pada lemak tepu dan kolesterol boleh menurunkan tekanan darah anda sehingga 14 mm Hg. Pelan pemakanan yang dikenali sebagai Pendekatan Pemakanan untuk Hentikan Hipertensi (DASH) diet.

Ia tidak mudah untuk mengubah tabiat makan anda, tetapi dengan tips ini, anda boleh mengamalkan diet yang sihat:

Simpan satu diari makanan. Tulis apa yang anda makan, walaupun hanya untuk seminggu, boleh memberi penerangan mengejutkan pada tabiat makan yang sebenar anda. Memantau apa yang anda makan, berapa banyak, bila dan mengapa.

Pertimbangkan meningkatkan kalium. Kalium boleh mengurangkan kesan sodium pada tekanan darah. Sumber terbaik kalium adalah makanan, seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, dan bukan makanan tambahan. Berbincang dengan doktor anda mengenai tahap kalium yang terbaik untuk anda.
Jadilah pelanggan yang bijak. Buat satu senarai membeli-belah sebelum menuju ke pasar raya untuk mengelakkan mengambil makanan ringan. Baca label makanan apabila anda membeli-belah dan berpegang kepada pelan-sihat makan anda apabila anda makan di luar.


4. KURANGKAN NATRIUM DALAM DIET

Walaupun pengurangan kecil dalam natrium dalam diet anda dapat mengurangkan tekanan darah sebanyak 2 hingga 8 mm Hg. Cadangan-cadangan untuk mengurangkan natrium adalah:

Hadkan natrium kepada 2,300 miligram (mg) sehari atau kurang.

Satu tahap sodium yang lebih rendah - 1,500 mg sehari atau kurang - sesuai untuk orang-orang 51 tahun atau lebih tua, dan individu tanpa mengira usia yang yang Afrika-Amerika atau mempunyai tekanan darah tinggi, kencing manis atau penyakit buah pinggang kronik.

Untuk mengurangkan natrium dalam diet anda, pertimbangkan tips ini:

Menjejaki berapa banyak garam dalam diet anda. Simpan satu diari makanan untuk menganggarkan berapa banyak natrium adalah apa yang anda makan dan minum setiap hari.

Baca label makanan. Jika boleh, memilih alternatif rendah natrium daripada makanan dan minuman yang biasanya anda membeli.

Makan makanan yang diproses lebih sedikit. 

Jangan tambah garam. Hanya 1 tahap sudu teh garam mempunyai 2,300 mg natrium. Menggunakan herba atau rempah, dan bukannya garam, untuk menambah rasa lebih kepada makanan anda.

Jika anda tidak merasa seperti anda secara drastik boleh mengurangkan natrium dalam diet anda secara tiba-tiba, mengurangkan secara beransur-ansur. Lidah anda akan menyesuaikan diri dari masa ke masa.


5. HADKAN JUMLAH ALKOHOL

Alkohol dalam jumlah yang kecil, ia berpotensi untuk menurunkan tekanan darah anda dengan 2 hingga 4 mm Hg. Tetapi kesan perlindungan hilang jika anda minum terlalu banyak alkohol - biasanya lebih daripada satu minuman sehari bagi wanita dan lelaki yang lebih tua daripada umur 65 tahun, atau lebih daripada dua hari untuk lelaki umur 65 tahun dan ke bawah. Juga, jika anda biasanya tidak minum alkohol, anda tidak perlu memulakan minuman sebagai satu cara untuk menurunkan tekanan darah anda. Ada bahaya yang lebih daripada manfaat untuk minum arak.

Jika anda minum lebih daripada jumlah yang sederhana itu, alkohol sebenarnya boleh meningkatkan tekanan darah dengan cepat. Ia juga boleh mengurangkan keberkesanan ubat tekanan darah tinggi.


6. ELAKKAN PRODUK TEMBAKAU DAN ASAP ROKOK

Bahaya merokok, nikotin dalam produk tembakau boleh meningkatkan tekanan darah anda sebanyak 10 mm Hg atau lebih sehingga satu jam selepas anda merokok. Merokok sepanjang hari bermakna tekanan darah anda boleh kekal sentiasa tinggi.

Anda juga harus mengelak daripada asap rokok. Terhidu asap daripada orang lain juga mendedahkan anda kepada risiko masalah kesihatan, termasuk tekanan darah tinggi dan penyakit jantung.


7. KURANGKAN PENGAMBILAN KAFEIN

Peranan kafein dalam tekanan darah masih diperdebatkan. Minum minuman berkafein buat sementara waktu boleh menyebabkan kenaikan tekanan darah anda, tetapi ia tidak jelas sama ada kesannya adalah sementara atau berkekalan.

Untuk melihat jika kafein meningkatkan tekanan darah anda, periksa tekanan anda dalam tempoh 30 minit minum secawan kopi atau minuman berkafein lain yang anda kerap minum. Jika tekanan darah anda meningkat sebanyak lima hingga 10 mata, anda mungkin sensitif kepada tekanan darah yang meningkatkan kesan kafein.


8. KURANGKAN TEKANAN ANDA

Tekanan atau kecemasan sementara boleh meningkatkan tekanan darah. Ambil sedikit masa untuk berfikir tentang apa yang menyebabkan anda berasa tertekan, seperti kerja, keluarga, kewangan atau penyakit. Sebaik sahaja anda tahu apa yang menyebabkan tekanan anda, pertimbangkan bagaimana anda boleh menghilangkan atau mengurangkan tekanan.

Jika anda tidak boleh menghapuskan semua tekanan anda, anda sekurang-kurangnya dapat berkongsi dengan mereka dengan cara yang lebih sihat. Ambil rehat untuk latihan dalam-pernafasan. Dapatkan urutan atau mengambil yoga atau meditasi. Jika ianya tidak berkesan, anda boleh mencari seorang profesional untuk kaunseling.


9. PANTAU TEKANAN DARAH ANDA

Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, anda mungkin perlu untuk memantau tekanan darah anda di rumah. Belajar untuk memantau tekanan darah anda dengan lengan atas monitor boleh membantu memberi motivasi kepada anda. Berbincang dengan doktor anda mengenai pemantauan di rumah sebelum memulakan.

Lawatan yang kerap ke doktor anda juga mungkin menjadi sebahagian daripada rutin biasa anda. Lawatan akan membantu menjaga tab pada tekanan darah anda.

Mempunyai penjagaan doktor utama. Orang yang tidak mempunyai penjagaan doktor utama merasa sukar untuk mengawal tekanan darah mereka. Jika anda boleh, melawat kemudahan penjagaan kesihatan yang sama atau profesional untuk semua keperluan penjagaan kesihatan anda.

Lawati doktor anda secara berkala. Jika tekanan darah anda tidak dikawal dengan baik, atau jika anda mempunyai masalah perubatan yang lain, anda mungkin perlu untuk melawat doktor anda setiap bulan untuk mengkaji rawatan anda dan membuat pelarasan. Jika tekanan darah anda di bawah kawalan, anda mungkin perlu untuk melawat doktor anda hanya setiap enam hingga 12 bulan, bergantung kepada syarat-syarat lain yang anda mungkin ada.


10. DAPATKAN SOKONGAN DARI KELUARGA DAN RAKAN-RAKAN

Keluarga yang menyokong dan rakan-rakan boleh membantu meningkatkan kesihatan anda. Mereka akan menggalakkan anda untuk menjaga diri anda, memandu anda ke pejabat doktor atau memulakan program senaman dengan anda untuk mengekalkan tekanan darah yang rendah anda. Berbincang dengan keluarga dan rakan-rakan mengenai bahaya tekanan darah tinggi anda.

Jika anda mendapati anda memerlukan sokongan luar keluarga dan rakan-rakan anda, pertimbangkan untuk menyertai kumpulan sokongan. Ini boleh menghubungkan anda dengan orang-orang yang boleh memberi anda dorongan emosi atau moral dan yang boleh menawarkan tips praktikal untuk menangani keadaan anda.


KEAJAIBAN RESVERATROL DALAM VIVIX SHAKLEE

Resveratrol dalam vivix membantu menyelesaikan tekanan darah tinggi (hypertension) melalui beberapa mekanisme. 

Ia menurunkan keradangan sel ke dalam dinding pembuluh darah dan menaikkan kemampuan pembuluh darah tersebut untuk bertindakbalas dengan perubahan dalam tekanan darah. 

Tambahan lagi, resveratrol sudah dikenalpasti baru-baru ini untuk menurunkan ketegangan pembuluh darah dan otot jantung yang menyebabkan hypertension berlaku. 

Resveratrol juga bertindak didalam sel otak untuk menaikkan tekanan darah yang disebabkan oleh faktor pemakanan atau hormon.

Vivix ni supplemen yang merawat punca penyakit. Dia tidak berfungsi seperti ubat darah tinggi yang bertujuan merendahkan tekanan darah. Tekanan darah tinggi berkait rapat dengan kolesterol tinggi. Ia menyumbat dinding arteri dengan lemak lemak tepu. Jadi bentuk arteri menjadi tidak normal dan laluan darah tidak berlaku dengan baik.

Bayangkan kita berjalan di laluan yang sempit, perlu menyelit sana sini untuk meloloskan diri. Kadang kadang perlu pressure diri supaya dapat lalu. Dalam vivix ada Polyganum yang fungsinya khusus untuk pembersihan kolesterol.

InsyaAllah bila detoks dan kolesterol dpt disingkirkan, tekanan akan jadi normal dan terkawal. Jadi memang tiada masalah utk peringkat permulaan makan keduanya bersama sama cuma ada cara pengambilannya. Di samping kita jaga pemakanan sbb kolesterol dtg dari makanan.




Sekiranya anda ingin ikhtiar dengan Shaklee, untuk tahu info lanjut dan pembelian supplement Shaklee boleh hubungi saya di --> Whatsapp 0123807024 (Najihah Razali)

Comments

Popular posts from this blog

Resipi Sambal Kicap Style Orang Johor Jawe

Salam semua... Hehehe Jiha nak share resipi Sambal Kicap Style Orang Johor. Ada beberapa version mengikut kegemaran Jiha dan juga suami. Jadi boleh la nak try version yang mana-mana pun ye.
Version 1 : Kegemaran Sang Isteri (Jiha la hehehe)Bahan-Bahan Cili Api/Padi segenggam (ikut suka nak pedas banyak mana) Bawang Putih 4 ulas Kicap Sedikit Garam dan Gula
Cara-Cara nya 1. Goreng dulu cili api/padi dan bawang putih (tak perlu hiris) 2. Masukkan yang dah digoreng dalam blender, masukkan kicap, garam dan gula dan Blend 3. Siap
Version 1 ni Jiha suka sebab pedas betul, makan dengan sup atau soto memang terangkat hehehe.
Version 2 : Selera Suami ku (Yus)Bahan-Bahan Cili Api/Padi 4-5 biji Cili Hijau 5-6 biji Bawang Putih 4 ulas Kicap Sedikit Garam dan Gula
Cara-Cara nya 1. Goreng dulu cili api/padi, cili hijau dan bawang putih (tak perlu hiris) 2. Masukkan yang dah digoreng dalam blender, masukkan kicap, garam dan gula dan Blend 3. Siap
Beza Version 2 ni ialah cili hijau tu je sebab dia nak…

Sunat bayi perempuan umur berapa yang sesuai??

Alhamdulillah, semalam selamat sunatkan Auni Nadra. Lagi 9 hari nak genap umur dia 10 bulan. Maafkan ibu dik, ibu lupa je. Dulu masa bersalin kan abang Aqeef Danial takda list kan benda ni so untuk awak pon ibu lupa.
Masa yang sesuai untuk sunat bayi perempuan
Seeloknya awal-awal bersalin tu sunatkan je terus kan. Tapi kes macam Jiha ni, kes terlupa BIG TIME, huhuhu. Tapi ada juga yang tak sampai hati katanya. Saya sampai hati sebab si Abang Aqeef Danial pon dah bersunat masa 5 bulan hehehe.
Sunat baby umur 10 bulan di Klinik Syifa
Agak cuak lah semalam. Kiterang pilih Klinik Syifa kat Gelugor, sederet je dengan Restoran Minah yang famous itu hehe. Alhamdulillah Doktor perempuan , Dr Arbaiie. Ibu-ibu sangat...MasyaAllah sekejap je rupanya proses sunat bayi perempuan ni. Since ini anak dara sudah besar and kuat melenting-lenting, so doktor suruh ibu pegang paha , ayah pegang tangan. Tak sampai 2 minit kot, siap dah disunatkan. Harga pon sangat affordable, RM20 sahaja. Lepas sunat tu d…

Tips Kulit Cantik : Kepentingan Masker Muka untuk elak muka berkedut!!

Salam semua, hari ini Jiha nak share pasal Masker Muka. Dan nak cerita tentang kepentingan Masker Muka ni. Sesiapa nak elak muka berkedut kene baca sampai habis ok.
Kenapa pentingnya pakai Masker ni? Mencuci muka hanya menghilangkan kotoran di permukaan muka, tetapi tidak di bawah lapisan kulit. Masking ni membantu untuk exfoliates sel-sel kulit yang dah mati dan memastikan pori kita sentiasa bersih. So penggunaan toner, hydratind cleanser, cream akan berfungsi dengan lebih baik sebab pori dah bersih. Best kan??
Berapa kerap nak pakai Masker? Ok lepas cuci muka, boleh pakai masker terus, selepas tu baru lah nak pakai toner dan moisturizer ke. Untuk kulit normal, boleh pakai 2-3 kali seminggu Untuk kulit kering, boleh pakai 1-2 kali seminggu Untuk kulit berminyak, boleh pakai 3-5 kali seminggu
INGAT!! Pada yang ada suami tu, hehehe kalau boleh pakai lah time dia takda. Time dia ada make sure muka cun cun segar aje ok hehehe
Jenis-jenis Masker? Macam-macam kat pasaran ada kan, ada jenis pe…